tirsdag den 5. marts 2013

Det spirer lystigt !!!!

Lige i øjeblikket frister supermarkeder og planteskoler med store reoler fyldt til bristepunktet af farvestrålende frøposer. Må jo konstatere at det er gået, som det plejer. Starter med at kigge. Kigge længe. Beslutter mig for at i år springer jeg over. Så går der ikke længe, så er jeg i fuld gang med at ønske, planlægge og ikke mindst købe frø. Frø i stride strømme. Frø der bliver til smukke blomster og alle mulige varianter af spiseligt grønt. Hvis de altså kommer i jorden....


Der bliver sået frø. I bokse, urtepotter, minidrivhuse. Ja stort set alt der kan rumme jord. Alle disse beholdere bliver sat i rad og rækker. Jeg kigger, venter og stor er glæden, når der viser sig starten til en grøn plante.



Erfaring siger mig, at det er en god ting at få skrevet ned, hvad der er hvor. Det, jeg mener lige så tydeligt at kunne huske udenad, er lige pludselig blevet til et sort hul. Hvor var nu hvad? Man kan sige, at tiden vil vise, hvad der er hvad. Men det er nu nemmest at holde overblikket fra startskuddet.



For 2 år siden fik vi et drivhus mere. Vores søde veninde, Mette, kom med en chokoladepeberfrugtplante som indvielsesgave. Den var vild med sit nye hjem. Producerede peberfrugter i helt tossede mængder. Store flotte peberfrugter med et chokoladebrunt ydre og limegrønt indre, og med en himmelsk smag.
Jeg gemte frø fra én af frugterne. Men sidste år glemte jeg at få puttet frøene i jorden. Da jeg kom i tanker om dem, var det alt for sent på sæsonen.
Så i år har jeg stået på spring. Frøene er kommet i jord (i februar), og der står nu med små fine planter. Der krydses fingre for, at de gror sig store og kraftige.




Elsker at se planterne gro. Kan lide arbejdet med at holde, vande og omplante. Lige til et vist punkt. Så er vi ved at kvæles i urtepotter i varierende størrelser. Planter der gro op i vejret og sidelæns. Pladsen er alt for trang. Alle vandrette flader er invaderet.
Lige på det tidspunkt sværger jeg - højt og helligt - jeg gør det ikke igen. Næste år kører jeg på planteskolen. Køber de planter, jeg skal bruge. Sætter dem i drivhusene. Punktum, slut.
........... Men også her har jeg evnen til at glemme. 

Inspiration og frø er bl.a. fra:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar