mandag den 15. april 2013

Kartofler i udbrud


I år valgte jeg at bestille læggekartoflerne på nettet. De kom i smarte og praktiske i kasser, som bare skulle stilles lyst. På kasserne er en enkel vejledning til dyrkning af kartofler samt beskrivelse af sorten. 


Kasserne har stået på samme plads i ca. 5 uger, så de er jo ligesom blevet fast inventar.
I går hvilede mine øjne så lige lidt længere ved indholdet og lad mig sige, der var liv og glade dage - altså på en god måde. Små buttede spirer, nogle kilet ind i papkasserne. Der måtte skrides til handling!
Indholdet af 2 kasser er nu lagt i jord. Nye forsyninger af jord + flere baljer / krukker skal hentes til matriklen, før arbejdet kan fortsætte.
Med kartoflernes behov for at komme i jord, måtte der også lige laves et Dahlia-tjek.


Det krævede ikke det helt store tjek for at kunne konstatere, at her skulle der vist også handles.



Med så tydelige tegn på behov for muld blev både kartofler og Dahliaknolde båret ud i drivhuset til ventende krukker og jord. En ivrig lille hjælper drønede med.


Der bliver - forhåbentlig - riglige mængder at høste både af kartofler og Dahliaer. En af Dahliaerne, som jeg er rigtig spændt på at se, er denne.

Men med kun 1/3 af kartoffel-bestanden uden jord, skal der jo handles i forhold til at få inviteret Mette til at deltage. Og min helt store intention om at få ældste kæreste, Peter, hevet i retning af havearbejde og tilsvarende interesse er jo også gå lidt i vasken. Men med alle de planer jeg har for dyrkning af afgrøder og styling af haven dette år, så skal der nok komme andre muligheder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar